Groeien als leider...
Leiderschap door de jaren heen is geëvolueerd, waarbij de traditionele directieve stijl heeft plaatsgemaakt voor een meer coachende en begeleidende benadering. Deze verschuiving vereist dat leiders een breed scala aan vaardigheden beheersen, met een sterke nadruk op de groei en het welzijn van de medewerkers als individu en als teamlid. In plaats van zich uitsluitend te richten op het opvolgen en volbrengen van taken, ligt de prioriteit van de leidinggevende nu bij het definiëren van doelstellingen en objectieven, in functie waarvan hij actief betrokken is bij het coachen en begeleiden van medewerkers in hun persoonlijke ontwikkeling en in hun rol binnen het team.
- Verbeterde probleemoplossing.
Coachend leiderschap stimuleert teamleden om zelfstandig na te denken en oplossingen voor problemen te vinden, in plaats van direct op de leider te vertrouwen voor antwoorden. Dit ontwikkelt hun probleemoplossende vaardigheden en vergroot hun vermogen om complexe vraagstukken aan te pakken. Het resultaat is een team dat beter is uitgerust om technische uitdagingen zelfstandig aan te gaan.
- Toegenomen motivatie en betrokkenheid.
Coachende leiders gebruiken open vragen en actief luisteren om teamleden te betrekken bij het gespreksproces. Dit verhoogt de motivatie en betrokkenheid omdat teamleden zich gewaardeerd en gehoord voelen. Wanneer teamleden actief deelnemen aan het proces van besluitvorming en probleemoplossing, zijn ze meer betrokken en toegewijd aan de projectdoelen.
- Sterkere persoonlijke relaties en team cohesie.
Door te focussen op coaching en ontwikkeling, bouw je als leider sterkere relaties op met individuele teamleden. Dit verbetert de teamcohesie en creëert een ondersteunende werkomgeving waarin leden zich comfortabel voelen om ideeën te delen en feedback te geven. Een cohesief team werkt efficiënter samen, wat cruciaal is voor het succes van complexe projecten in engineering en technologie.
- Verhoogde flexibiliteit en aanpassingsvermogen van het team.
Coachende leiders promoten een leercultuur waarbij fouten gezien worden als kansen om te leren. Dit bevordert een aanpassingsvermogen binnen het team, essentieel in een snel veranderende technische omgeving. Teams worden veerkrachtiger en beter in staat om te reageren op onverwachte veranderingen of uitdagingen.
- Verhoogde productiviteit en efficiëntie.
Een coachende aanpak kan de productiviteit verhogen door duidelijkere communicatie, verhoogde autonomie, en een sterker vertrouwen binnen het team. Teamleden die zich ondersteund voelen in hun professionele ontwikkeling zijn meer geneigd om proactief te zijn en efficiënt te werken aan gezamenlijke doelen.
De sleutel tot een succesvol project gaat verder dan technische excellentie; het vereist de vaardigheid om mensen effectief aan te sturen en te motiveren. Wie zich een coachende attitude eigen maakt zet hierin grote stappen.
Een blijvende surplus voor jou en je organisatie
Coaching is de oplossing die jou als ingenieur de kans biedt op op lange termijn je invloed te vergroten en meer succes te halen in je projecten of afdeling. Van ''domineren' of 'smeken' leer je 'mensen meekrijgen' en dat op een heel andere manier dan je een voetbaltrainer langsheen de zijlijn ziet doen: niet roepen en schreeuwen maar door de juiste vragen te stellen en op 'de juiste knoppen' te duwen. Het bewustzijn van betrokken medewerkers vergroten, gedrag bijsturen en impact hebben op de sfeer en samenhorigheid in je team zullen jouw deel worden dankzij een coachende communicatiestijl.
In de training Coachende vaardigheden voor ingenieurs leren we jou een aantal vaardigheden die uitermate geschikt zijn voor ingenieurs die anderen dagdagelijks moeten aan- of bijsturen en begeleiden in projecten, verantwoordelijkheid dragen voor een afdeling of leiding geven. Door deze bijscholing te volgen, zal je effectieve coachende vaardigheden ontwikkelen die je helpen om duurzame resultaten te halen en samen met je organisatie een positieve en resultaatgerichte werkomgeving te creëren.
De trainers, Els en Filip, werken met wetenschappelijk en empirisch onderbouwde communicatie- en coachingmodellen.